W latach 2011-2013 IX LO brało udział w projekcie Comenius „Urbanscape”.
Koordynatorem działania ze strony polskiej była Pani Profesor Katarzyna Chmal.
W Projekcie brało udział 6 szkół partnerskich:
- Gymnasium Marienthal – Hamburg – Niemcy
- İZMİR KARATAŞ LİSESİ – Izmir – Turcja
- Lycée Auguste Renoir – Asnieres – Paryż Francja
- I.I.S.S. LICEO CLASSICO “L. DA VINCI” – Molfetta Włochy
- IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Łodzi
- Colégio Luso-Francês – Porto – Portugalia
Projekt „Urbanscape” połączył młodych ludzi z różnych miast i środowisk, motywując ich do wspólnej pracy w grupach eksperckich, do odkrywania różnych aspektów i rozwiązań podobnych problemów.
Obszary działania „Urbanscape”:
1 rok
- kultura i styl życia młodych ludzi
- problemy mobilności w transporcie publicznym
- perspektywy dla młodych w miastach
- architektura miejska i planowanie
2 rok
- możliwości zrównoważonego rozwoju
- nierówności społeczne
- artystyczne i literackie przemyślenia
Transport publiczny jako globalne wyzwanie w terenach zurbanizowanych był pierwszym tematem badań terenowych. Grupy szkolnego projektu opracowywały zadania związane z wzrastającym poziomem problemu, szukając jego rozwiązań.
Temat architektury rozpoczynały nasz osobiste doświadczenia z domów, z naszych miast. Był on rozwijany do aspektów planowania przestrzennego, zbliżając nas do głębszego zrozumienia miast i ich potrzeb. Mogliśmy zauważyć, że prywatna i publiczna architektura naszych miast ma wiele cech wspólnych i wiele różnic. Reasumując rozwiązania zastosowane w sąsiednich miastach i krajach mogą być efektywne lokalnie, a ich wykorzystanie przydatne.
„Zrównoważony rozwój”: ten aspekt był najbardziej naukowy w całym projekcie. Był jednym z najważniejszych. Zwrócił uwagę młodych Europejczyków na potrzeby i wagę zrównoważonego rozwoju oraz na potrzebę ochrony zasobów w ich miastach.
Artystyczne i literackie refleksje skupiliśmy w pierwszej kolejności na sztuce ulicznej. Grafitti i sztuka uliczna nie są już odbierane jako „brzydkie bohomazy”. Po udokumentowaniu tych współczesnych dzieł artystów skupiliśmy się na rzeźbach w przestrzeni publicznej. Na przykład: w naszej partnerskiej włoskiej szkole część jej podwórka została pomalowana przez sławnego artystę ulicznego i młodzież podczas otwartego spotkania z nim.
Od etapu planowania najbardziej ciekawym dla nas aspektem były różnice społeczne. W czasach finansowego kryzysu pogłębiające się różnice między bogatymi i biednymi zostawiały coraz większe ślady we wszystkich krajach Europy. Badaliśmy i dyskutowaliśmy problem ciągle zmieniającej się sytuacji ekonomicznej naszych społeczeństw. Antyeuropejskie nastroje podnoszą się w całej Unii, ale dzięki projektom Comenius możemy doświadczyć zysków płynących ze zjednoczenia Europy.
Link ze zdjęciami – wizyta młodzieży IX LO w Hamburgu
https://photos.app.goo.gl/CEySprZSQQQEietAA
Link ze zdjęciami – wizyta francuskich i niemieckich uczniów w Łodzi
https://photos.app.goo.gl/DnwewGEEWCsxPvvSA