Comenius „Urbanscape” 2011-2013

W latach 2011-2013 IX LO brało udział w projekcie Comenius   „Urbanscape”.

Koordynatorem działania ze strony polskiej była Pani Profesor Katarzyna Chmal.

W Projekcie brało udział 6 szkół partnerskich:

  1. Gymnasium Marienthal – Hamburg – Niemcy
  2. İZMİR KARATAŞ LİSESİ – Izmir – Turcja
  3. Lycée Auguste Renoir – Asnieres – Paryż Francja
  4. I.I.S.S. LICEO CLASSICO „L. DA VINCI” – Molfetta Włochy
  5. IX Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Łodzi
  6. Colégio Luso-Francês – Porto – Portugalia

Projekt „Urbanscape”  połączył młodych ludzi z różnych miast i środowisk, motywując ich do wspólnej pracy w grupach eksperckich,  do odkrywania różnych aspektów i rozwiązań podobnych problemów.

Obszary działania „Urbanscape”:

1 rok

  • kultura i styl życia młodych ludzi
  • problemy mobilności w transporcie publicznym
  • perspektywy dla młodych w miastach
  • architektura miejska i planowanie

2 rok

  • możliwości zrównoważonego rozwoju
  • nierówności społeczne
  • artystyczne i literackie przemyślenia

Transport publiczny jako globalne wyzwanie w terenach zurbanizowanych był pierwszym tematem badań terenowych. Grupy szkolnego projektu opracowywały zadania związane z wzrastającym poziomem problemu, szukając jego rozwiązań.

Temat architektury rozpoczynały nasz osobiste doświadczenia  z domów, z naszych miast. Był on rozwijany do aspektów planowania przestrzennego, zbliżając nas do głębszego zrozumienia miast i ich potrzeb.  Mogliśmy zauważyć, że prywatna i publiczna architektura naszych miast ma wiele cech wspólnych i wiele różnic. Reasumując rozwiązania zastosowane w sąsiednich miastach i krajach mogą być efektywne lokalnie, a ich wykorzystanie przydatne.

„Zrównoważony rozwój”: ten aspekt był najbardziej naukowy w całym projekcie. Był jednym z najważniejszych. Zwrócił uwagę młodych Europejczyków na potrzeby i wagę zrównoważonego rozwoju oraz na potrzebę ochrony zasobów w ich miastach.

Artystyczne i literackie refleksje skupiliśmy w pierwszej kolejności na sztuce ulicznej. Grafitti i sztuka uliczna nie są już odbierane jako „brzydkie bohomazy”. Po udokumentowaniu tych współczesnych dzieł artystów skupiliśmy się na rzeźbach w przestrzeni publicznej. Na przykład: w naszej partnerskiej włoskiej szkole część jej podwórka została pomalowana przez sławnego artystę ulicznego i młodzież podczas otwartego spotkania z nim.

Od etapu planowania najbardziej ciekawym dla nas aspektem były różnice społeczne. W czasach finansowego kryzysu pogłębiające się różnice między bogatymi i biednymi zostawiały coraz większe ślady we wszystkich krajach Europy. Badaliśmy i dyskutowaliśmy problem ciągle zmieniającej się sytuacji ekonomicznej naszych społeczeństw. Antyeuropejskie nastroje podnoszą się w całej Unii, ale dzięki projektom Comenius możemy doświadczyć zysków płynących ze zjednoczenia Europy.

Link ze zdjęciami – wizyta młodzieży IX LO w Hamburgu
https://photos.app.goo.gl/CEySprZSQQQEietAA
Link ze zdjęciami  –  wizyta francuskich i niemieckich uczniów w Łodzi
https://photos.app.goo.gl/DnwewGEEWCsxPvvSA